Personality Cafe banner

Heb je er een hekel aan als mensen je aanraken tijdens een gesprek?

18K views 84 replies 51 participants last post by  nicoloco90  
#1 ·
Onlangs heb ik de ervaring gehad dat sommige mensen (oudere mensen) me plotseling aantikken of mijn arm of schouder aanraken terwijl ze met me praten. Het is behoorlijk irritant. Om het uit te breiden, het is op de een of andere manier schokkend of storend voor mij en helemaal niet prettig. Maar in klassieke INFP-stijl zeg ik niets, omdat ik ze niet wil beledigen of de toon van de dingen wil verpesten of een confrontatie wil beginnen.

Waarom doen mensen dit? Waarom? Ik raak nooit iemand aan terwijl ik met ze praat of denk erover om het te doen. Ik begrijp niet waarom sommige mensen gewoon de behoefte voelen om dit te doen terwijl ze met me praten. Het is alsof ze me gewoon zien en een onbewust deel van hun hersenen denkt: "Ja, ik moet zijn arm aanraken, dat is een goed idee." Hoe dan ook, deelt iemand mijn ergernis?

En... als er iemand is bij wie dit niet gebeurt... vertel me alsjeblieft hoe je het doet. Ik wil het leren.

#2 ·
Vroeger stoorde ik me er ook wel een beetje aan. Maar ik denk dat het gewoon een Se-ding is, waarbij ze er zeker van willen zijn dat ze de aandacht van de andere partij hebben. En aanraken is een heel effectieve manier om dat te garanderen.

Al mijn vorige relaties waren met Se-gebruikers, en na een tijdje vind ik het eigenlijk schattig. 😃

Ik merk dat ze, nadat ze je beter hebben leren kennen, intuïtief weten dat je oplet, dus dan voelen ze niet de behoefte om je overdreven aan te raken. Misschien doen ze het dan alleen een beetje in situaties waar het natuurlijk is om dat te doen.

#4 ·
Dat is het spul van nachtmerries. Ik heb een enorme behoefte om mijn persoonlijke ruimte, nou ja...ruim te houden. Ik begin eigenlijk stappen terug te zetten als mensen te dichtbij komen, en dan wordt het echt raar, het is als een dans als ze op hun beurt stappen dichterbij zetten. Ik verdraag het beter met mensen die ik ken, omdat ik het kan anticiperen, maar met vreemden weet je het nooit.

#3 ·
Ik kan het niet uitstaan. Ten eerste zijn er bacteriën. Waar zijn die handen geweest, jongen? Afblijven met je stinkpoten.

Dan is het alsof ze zeggen: "Beweeg niet, let op mij, je zit gevangen totdat ik klaar ben."

Ik heb verschillende types gehad die me aanraakten, maar meestal bazen, als ze tegen me praatten. Op de tweede plaats familie.

Als je deze woorden leest en je bent een "AANTASTER", stop er dan mee.

En dan, als ze willen knuffelen en op de wang willen kussen - ik wil me oprollen. Als een klein stinkbeest.

Moet wel een cultureel ding zijn. Grenzen mensen, grenzen! Je zit in mijn bubbel!

#6 ·
Oh, nog een gedachte. Misschien is het hun manier om mensen gerust te stellen dat ze veilig in de buurt zijn. Zoals ik je mijn handen laat zien, ze zijn leeg, er is geen bedreiging, dus je zou je op je gemak moeten voelen om met me te praten. Het is waarschijnlijk onbewust. Ik wed dat ze geschokt zouden zijn als ze wisten hoeveel het sommige mensen stoort.

#7 · (Edited)
Als iemand in mijn naaste familie het zou doen, zou ik het erg vinden, maar van alle anderen haat ik het! Dat is onnatuurlijk en het maakt me bang. Bijvoorbeeld als ze mijn hand vastpakken en hun eigen hand erin vouwen terwijl we ergens naartoe lopen, of als ze mijn knie of schouder aanraken in een gesprek. Waar was dat voor? Het voelt griezelig. Het doet me afvragen of ze me versieren of proberen me te misleiden om hun product te kopen...🤔 hetzelfde gevoel als wanneer vreemden me bij mijn naam noemen, alsof ze me zo goed kennen...

#8 ·
Ik heb de mensen van wie ik dit gedrag zou kunnen verwachten verteld dat ik het niet prettig vind om aangeraakt te worden, maar dat het soms meer welkom is (afhankelijk van onze verstandhouding), en de meesten zijn er altijd heel attent op (vragen of proberen mijn reactie te peilen). Dat gezegd hebbende, er zijn een paar mensen die het idee van persoonlijke grenzen niet lijken te 'begrijpen' of het als een 'machtsmiddel' gebruiken, en dan kan het ronduit walgelijk worden.

#10 ·
Het hangt ervan af, waar het is, wie het is, en misschien mijn stemming op dat moment. Ik vind het niet erg van mensen met wie ik me intiem verbonden voel, maar als het een toevallige kennis is, kan het echt storend en raar zijn. Ik vind het vooral niet leuk als het iemand is die ik niet zo goed ken en wiens bedoelingen verdacht lijken, het voelt als een enorme inbreuk op de persoonlijke ruimte.

Maar ik raak wel mensen aan die ik leuk vind in een gesprek, dus goede vrienden en zo. Het is een manier om in contact met hen te blijven in een gesprek en genegenheid te tonen, maar uiteraard, als iemand zijn ongemak uitdrukt over aangeraakt worden, zou ik het niet blijven doen en zou ik er rekening mee houden.
Er is ook een culturele factor die in het spel zou kunnen komen... Ik weet dat mensen in mijn thuisland fysieker affectie tonen dan in sommige meer "ontwikkelde" landen over de hele wereld, zoals de VS.

#12 · (Edited)
Ja... Hangt van mij af.
Ik ben over het algemeen geen aanraker. Ik zal over het algemeen niet aanraken, tenzij jij eerst aanraakt... Maar...
  • Als je een man/vrouw bent die ik niet mag of respecteer, voelt het alsof je net hondenpoep op me hebt geveegd en wil ik je armen eruit rukken.
  • Als je een oudere man of vrouw bent die ik respecteer en aardig vind, voelt het troostend als familie.
  • Als je een mooie vrouw bent, zou ik het ook niet erg vinden. 😉
  • Als je jong bent, voel ik me super ongemakkelijk en ben ik bang dat mensen het verkeerd zouden kunnen begrijpen. Zal proberen bij je weg te gaan.
  • Zou het waarschijnlijk niet erg vinden als het van een bekende beroemdheid komt.

#13 ·
Toen ik architectuur studeerde, had ik een professor die het niet kon laten om studenten aan te raken tijdens het beoordelen van hun modelbouw. Ik vond het griezelig, maar kon het lachen niet inhouden. Het is alsof je een punt probeert te maken door een simpele aanraking, alsof het de ander gaat overtuigen.
-"Ik ben het er niet mee eens"
-"Waarom?" Raakt arm aan
-"Oké, ik ben nu overtuigd."

#14 ·
Terwijl ik architectuur studeerde, had ik een professor die het niet kon laten om studenten aan te raken tijdens het beoordelen van hun modelbouw. Ik vond het eng, maar kon het lachen niet inhouden. Het is alsof je een punt probeert te maken door een simpele aanraking, alsof het de andere persoon gaat overtuigen.
-"Ik ben het er niet mee eens"
-"Waarom?" Raakt arm aan
-"Oké, ik ben nu overtuigd."
Het is alsof ze een verouderd boek hebben gelezen over sociale onbewuste manipulatie... “MAGNETISME - Door Bill Cosby - 10 krachtige technieken en geheimen over hoe je mensen heimelijk kunt laten instemmen en een magnetische persoonlijkheid kunt hebben.”

#16 ·
Ik ben een Se-gebruiker en ik raak mensen niet aan als ik met ze praat. Ik ben me er te bewust van hoe mijn fysieke aanwezigheid mensen kan beïnvloeden om dat te doen. Sommige mensen zijn zelfs bang voor mijn aanwezigheid.

• Like
Reactions: DOGSOUP and Electra
#19 ·
Tbh, de enige mensen die ik op enigerlei wijze aangeraakt zou willen worden, zijn vrouwen tot wie ik me emotioneel en seksueel aangetrokken voel.

#22 ·
Eerlijk gezegd, de enige mensen die ik op enigerlei wijze aangeraakt wil worden, zijn vrouwen tot wie ik me emotioneel en seksueel aangetrokken voel.
Ik voel me ook geschonden als mensen me "speels" slaan. Tenzij je wilt dat je harder teruggeslagen wordt dan je aankunt, raad ik je aan om die shit te laten.
Ik denk dat dit gerelateerd is aan mijn OCD, en eigenlijk misschien wel mijn Se ironisch genoeg. Ik ben me er vaak hyperbewust van wanneer ik aangeraakt word. Het beïnvloedt me op dezelfde manier als slechte grammatica een grammaticanazi beïnvloedt.

• Like
Reactions: Squirt
#20 ·
Ik voel me ook geschoffeerd als mensen me "plagerig" slaan. Tenzij je harder teruggeslagen wilt worden dan je aankunt, raad ik je aan om daarmee op te houden.

#34 ·
Ik vind het heerlijk als mensen over mijn hoofd aaien, behalve als ze mijn vijand zijn.
Helaas kan ik me niet herinneren dat iemand over mijn hoofd heeft geaaid, behalve cyberpetting sinds 2018.
Geniet je daarvan? :unsure:

Ik herinner me net... een collega probeerde me op mijn hoofd te aaien tijdens een ruzie, negeerde mijn “durf het niet” blik. Ik gaf hem instinctief een klap in het gezicht om het te voorkomen. Hij hield zijn wang vast met een grote grijns en schreeuwde: “Heb je me geslagen? Je hebt me geslagen! Dit is misbruik! Pesterijen op de werkvloer! Ik voel me onveilig!”

Hij bleef er wekenlang vrolijk over opscheppen. Ik hou van ENTP's.

#21 ·
Nee, tenzij hun bedoeling agressief is, ik voel me ongemakkelijk bij het aanraken van andere mensen, maar het kan me niet schelen als anderen me aanraken als ze meer praten - vooral als het een oudere persoon is (iemand die 20+ jaar ouder is dan ik).

#23 ·
Het is irritant, ik haal altijd zachtjes hun hand weg, tenzij het een meerdere is wiens vertrouwen ik nodig heb. Er is echter dit ding; sommige mensen vinden het “schattig” om me op mijn hoofd te aaien en dat is het meest vervelende wat er is. Mijn onmiddellijke reactie is altijd om de persoon weg te duwen of te slaan. Gewoon niet.

#24 ·
Het is irritant, ik haal hun hand altijd zachtjes weg, tenzij het een meerdere is wiens vertrouwen ik nodig heb. Er is echter dit ding; sommige mensen vinden het "schattig" om me op mijn hoofd te aaien en dat is het meest vervelende wat er is. Mijn onmiddellijke reactie is altijd om de persoon weg te duwen of te slaan. Gewoon niet.
Ben je klein? Ik ben er vrij zeker van dat niemand me op mijn hoofd zou aaien. giechel

#31 ·
Het lijkt meer een vermenigvuldiger dan een waardeerder, hoewel sommige mensen die het doen, wel een bepaald soort waardeerder zijn.

Aan de ene kant van het spectrum zijn er meisjes die je dwangmatig aanraken, terwijl ze ook bizarre flibbertigibbets zijn die lijken te struikelen over 5 gelijktijdige gedachten - en er is iets zo vreemds en impulsief aan dat het gewoon overkomt als hetzelfde ietwat charmante gebrek aan zelfcorrectie.

En aan de andere kant zijn er de meisjes die typische dramaqueens zijn die je op de knie of borst aanraken terwijl ze iemand onderbreken of onderbreken vanwege hun behoefte om altijd in het middelpunt van elke sociale situatie of conversatie te staan.

In beide gevallen lijkt het echter gewoon een versterking te zijn van wat ze zijn - irritant of anderszins.

Wat betreft jongens die het doen?

Je hebt de soorten jongens van wie je zou zweren dat ze zware doses antidepressiva nemen? Je aanraken of op je arm kloppen is een uitbreiding van hun warmte: "HÉ MAN, HOE GAAT HET?"

En het is een beetje verstikkend en raar, maar je weet dat het niet van een slechte plek komt.

Mogelijk zijn er ook jongens die het doen als een rare machtsverplaatsing:

Wat een grappig idee is dat ik persoonlijk nog nooit heb meegemaakt.

#32 ·
Ik haat het, dus ik imiteer de handeling en raak ze aan terwijl ik praat. Dat trekt hun aandacht en mensen stoppen over het algemeen als ze beseffen hoe raar het is. Zorgt soms voor een goede lach.

#35 · (Edited)
Ik vind het fijn om aangeraakt te worden. Ik hou van knuffelige types. Ik begin er zelf niet mee, maar ik vind het wel fijn.

De uitzondering is ruw aanraken. Sla me alsjeblieft niet in mijn arm.

#36 ·
Ben ik de enige die er geen last van heeft?! Ik bedoel, zolang het niet neerbuigend gebeurt, voel ik me eigenlijk best wel geraakt (geen woordspeling bedoeld) als mensen zich verbonden genoeg voelen om me fysiek aan te raken.

(Ik bedoel, tenzij het seksuele ondertonen heeft, in dat geval, alsjeblieft niet.

#37 · (Edited)
Klinkt alsof ik de ergste nachtmerrie van jullie allemaal ben 😂😂. Ik heb de neiging om het alleen te doen met mensen die ik redelijk goed ken. Het is eigenlijk gewoon een uitbreiding van handen schudden en knuffelen of het spelen van gele auto zonder terugkeer (waar ik trouwens ongeslagen in ben). Als je iets zegt waar ik om moet lachen, doe ik dit irritante ding waarbij ik tegen je aan leun.

Wat ik hilarisch vind, is dat de vrienden die erover klagen, het altijd bij mij doen op het moment dat ze me een keer in de blauwe maan kunnen overtreffen.

Edit: gele auto zonder terugkeer is altijd een klein duwtje, niets geks

#38 ·
Ik heb geleerd het te tolereren. Het komt echt vaak voor in de oudste generaties, zo lijkt het, je kunt het ook in oude films zien, ze doen het de hele tijd. Ik heb het zelfs zelf geleerd toen ik in de ouderenzorg werkte, het is belangrijk voor sommige mensen, vooral oude mensen die alleen zijn, een hand op een schouder of arm lijkt veel voor hen te betekenen, hoewel je de situatie natuurlijk moet inschatten, want sommigen willen het niet.

Toen ik een tiener was, vond ik het heel moeilijk om te tolereren, ik heb zelfs een keer een lerares in haar gezicht geslagen, uit instinct, toen ze achter me stond en langzaam een hand op mijn schouder legde. Ik gooide mijn hand reflexmatig naar achteren om de hand af te vegen, en sloeg haar met de rug van mijn hand in haar gezicht, behoorlijk hard. Het is vooral erg als het dat soort langzame aanraking is, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar het laat mijn huid kruipen.

Ik reageerde er onlangs ook op dat een vrouwelijke presentatrice van een tv-programma over tuinen twee keer de andere presentatoren een klap op de billen gaf om ze weg te sturen om aan iets te werken. Vroeger deden mensen dat, maar het is lang geleden dat ik het nu zag, en ik vind het echt raar en opdringerig. Als je iemand een duwtje wilt geven om ze te vertellen dat ze weg moeten gaan, lijkt de rug veel natuurlijker dan iemand op de billen te slaan... waarom? Als kind voelde ik me er echt ongemakkelijk bij.

#40 ·
Ik geef de voorkeur aan mijn onzichtbare bubbel met vreemden. Iemand die zo dichtbij staat in een wachtrij dat ik hun adem voel... Ik moet de drang weerstaan om mijn elleboog niet terug te gooien. Ik ga opzij of als ik een winkelwagen heb, stap ik opzij en schuif hem terug. Als een vreemde tegen me praat, houd ik van afstand.

Werkgerelateerde situaties ~ Ik vind het niet erg als iemand de bovenkant van mijn arm aanraakt als ik bekend ben met hen of als ze in een bepaalde leeftijdscategorie zitten. Oudere mensen hebben de neiging om dichterbij te komen vanwege hun slechte gehoor. Ik vind het niet leuk als ze me omhelzen of me op de wang kussen, tenzij ik dicht bij ze ben. Een paar keer heb ik ze willen slaan. Ik ging van vriendelijk naar ijskoud in een oogwenk. Langs een deel van mij borstelen of een die hun gezicht omdraaide en mijn lippen raakte. Zoals echt MFer.... Ik zou ze de schijt uit ze hebben geslagen als het niet werkgerelateerd en een evenement was geweest. Ze kregen de foto door de houding klap. Dat is één ding dat ik leuk vind aan COVID... nu, als ze beginnen te naderen en me normaal gesproken omhelzen, steek ik mijn armen in de lucht en zeg hier is een luchtkus. Dat stopt ze meestal.

Familie - we omhelzen hallo en vaarwel, maar geen aanraking als we gewoon praten. Ik zal mijn moeder op haar kont slaan als ze over iets gebogen is, lol (zelden en ze lacht). Mijn dochter zal proberen me te triggeren als ze haar kicks krijgt door met me te praten en dan te proberen de binnenste plooi van mijn arm aan te raken. Ik zou liever een klap in mijn gezicht krijgen dan daar door iemand aangeraakt te worden.

SO of iemand met wie ik date/flirt... Ik vind het helemaal niet erg. Ik vind het gewoon niet leuk om herhaaldelijk op dezelfde plek gewreven/geaaid te worden.

Goede vrienden - het stoort me niet. De meesten doen het echter niet. Ik kijk mensen in de ogen als ik met ze praat. Ik denk dat ze niet de behoefte voelen om mijn aandacht te proberen te trekken.

#42 ·
Soms zijn aanrakingen per ongeluk, en mensen zouden dat in overweging moeten nemen in plaats van het ergste te veronderstellen.

Ik was een keer bij een Brewers-wedstrijd toen een dame voor me langs moest lopen. De ruimte die mensen hebben om in een rij stoelen in een stadion langs elkaar te lopen, is niet erg groot. Dus hoe dan ook, haar achterwerk wreef tegen een bepaald lichaamsdeel van mij, wat volkomen toevallig was. Maar ik kon zien dat ze automatisch aannam dat het opzettelijk was. Daarna deed ze consequent haar best om niet voor me langs te lopen. Bovendien liet ze op een gegeven moment haar kind een beker of zoiets naar me gooien. Het maakte me nogal boos dat ze automatisch het ergste moest veronderstellen.

• Like
Reactions: Fennel and Squirt
#44 ·
Soms zijn aanrakingen per ongeluk en moeten mensen dat overwegen in plaats van het ergste aan te nemen.

Ik was een keer bij een wedstrijd van de Brewers toen een dame voor me langs moest lopen. De ruimte die mensen hebben om voor elkaar langs te lopen in een rij stoelen in een stadion is niet erg groot. Dus hoe dan ook, haar kont wreef tegen een bepaald lichaamsdeel van mij, wat volledig per ongeluk was. Maar ik kon zien dat ze automatisch aannam dat het opzettelijk was. Daarna zou ze consequent uit de weg gaan om niet voor me langs te lopen. Plus, op een gegeven moment liet ze haar kind een beker of zoiets naar me gooien. Het maakte me nogal boos dat ze automatisch het ergste moest aannemen.
Ik denk dat het me over het algemeen boos maakt als vrouwen onschuldige dingen die ik doe verkeerd interpreteren als seksuele intimidatie.