Personality Cafe banner

Zelfbehoud Negenen (volgens Beatrice Chestnut)

145K views 10 replies 9 participants last post by  moonmilk  
#1 ·
De Zelfbehoud Negen - "Appetijt"

De combinatie van de passie van luiheid en het dominante instinct voor zelfbehoud bij Negens resulteert in een persoonlijkheidssubtype dat Naranjo, in navolging van Ichazo, "Appetijt" noemt. De diepere motivatie van dit subtype van Type Negen is het vinden van een gevoel van comfort in de wereld door de bevrediging van fysieke behoeften. Deze persoonlijkheid vindt voldoening in activiteiten zoals eten, lezen, spelletjes spelen, televisie kijken, slapen of zelfs werken (als werken een comfortabele bezigheid is).

Welke vorm van activiteit ook wordt gekozen door een bepaalde Zelfbehoud Negen, de sleutel is dat deze Negen zijn of haar behoefte uitdrukt om bescherming en welzijn te vinden door samen te smelten met een ervaring van de bevrediging van concrete behoeften. Door hun aandacht op deze manier te richten op een favoriete activiteit, vermijden of "vergeten" deze Negens tegelijkertijd hun eigen zijn - of de pijn van het niet verbonden zijn met hun eigen zijn - en vinden ze een vervangend gevoel van "zijn" in het comfort van de vervulling van routine, alledaagse eetlust.

Voor Zelfbehoud Negens voelt het veiliger om toevlucht te zoeken in fysiek comfort, of in een routine die hun ervaring op concrete en vertrouwde manieren structureert, dan om zich in de wereld te moeten vertonen en potentiële conflicten of overstimulatie te riskeren. Het is gemakkelijker om jezelf uit te wissen door jezelf te verliezen in comfortabele activiteiten dan om jezelf te onthullen of jezelf open te stellen voor wat voor onvoorspelbaars of complexs er ook in de buitenwereld gebeurt.

De naam "Appetijt" verwijst niet alleen naar eten, maar ook naar de behoefte om een gevoel van welzijn te vinden door de vervulling van verschillende fysieke behoeften - naar voedsel, naar comfort, naar rust, of naar iets interessants om aandacht aan te besteden dat een gevoel van steun of structuur of vrede biedt. Appetijt verwijst ook naar concreetheid, naar het aardende aspect van het vervullen van fysieke en materiële behoeften op eenvoudige, ongecompliceerde, tastbare en plezierige manieren. Een Zelfbehoud Negen die ik ken, richt haar zelfzorginspanningen op fysieke fitheid en diëten op specifieke, routinematige manieren. Ze behoort tot een sportschool waar ze traint met een hechte gemeenschap van mensen die allemaal deelnemen aan regelmatige ochtendtrainingen en elkaar steunen door samen periodieke diëten te volgen op basis van de duidelijk geformuleerde structuur van een praktische voedingsmethodologie.

Zelfbehoud Negens zijn concrete mensen, georiënteerd op directe ervaring, die niet veel relatie hebben met abstracties of metafysische concepten. Bij deze Negens is er minder "psychologische ingesteldheid" en introspectie en meer focus op tastbare en directe "dingen om te doen". Ze vinden ervaring veel gemakkelijker te hanteren dan theorie. Ze verwoorden hun ervaring echter niet altijd - ze praten over het algemeen niet veel over wat er in hen omgaat.

Naranjo beschrijft de betekenis achter "Appetijt" als een soort overmatige "schepselachtigheid", gekenmerkt door een "Ik eet dus ik ben" of een "Ik slaap dus ik ben" houding die de vraag naar "zijn" in een ruimere zin uitwist. Voor deze Negens staan de gewone feiten van het leven in de weg van het nadenken over abstracte dingen, zoals wat er in hun ervaring zou kunnen ontbreken. Dit zijn mensen die het leven op een eenvoudigere, directere manier leven.

Meer dan de andere twee subtypes van Type Negen, hebben deze Negens de neiging om meer tijd alleen te willen doorbrengen. Net als de andere Negens richten Zelfbehoud Negens hun aandacht gewoonlijk op andere mensen en hun omgeving, maar Zelfbehoud Negens kunnen het eigenlijk ontspannender en aardender vinden om alleen te zijn, omdat het hen in staat stelt zich volledig te ontspannen in welke activiteit ze ook bezig zijn. Deze individuen hebben ook de neiging om een kenmerkend gevoel voor humor te hebben dat wordt gekenmerkt door een droge en zelfspotachtige houding.

Negens zijn zeer liefdevolle mensen, maar diep van binnen hebben ze meestal niet het gevoel dat ze geliefd zijn - het is alsof ze zich hebben neergelegd bij het niet actief ontvangen van liefde voor zichzelf. Voor de Zelfbehoud Negen kan de zoektocht naar troost in plezierige activiteiten een verlangen weerspiegelen naar compensatie voor hun diepere gevoel van zelfverloochening, of het opgeven van de behoefte aan liefde, met de vervulling van andere behoeften. De vrolijkheid of de lol van dit type Negen, hoewel het een zeer reële, zeer innemende eigenschap van deze persoonlijkheid is, kan een andere vorm van compensatie zijn voor een vroeg gebrek - ze vervangen plezier door liefde.

Zelfbehoud Negens hebben de neiging om actief en intuïtief te zijn, en ze drukken een soort subtiele kracht uit. Dit is de meest "Acht-achtige" van de drie Negen-subtypen. Hun gevoel van traagheid met betrekking tot het ondernemen van actie plaatst hen stevig in het Negen-type, dus het is onwaarschijnlijk dat ze worden verward met Achten, maar ze hebben wel krachtige energie, vooral in tegenstelling tot de Seksuele Negen, die een veel minder assertief karakter is. Zelfbehoud Negens hebben een sterkere aanwezigheid dan de andere twee Negen-subtype-persoonlijkheden, en ze kunnen prikkelbaarder en koppiger zijn. Het kan heel moeilijk voor hen zijn om te accepteren dat een ander gelijk heeft. Dit subtype leeft ook meer dan de andere Negens een leven van overdaad, en hoewel ze niet vaak boos worden, kunnen ze de "woede van een vredestichter" uiten als ze boos worden op mensen die problemen veroorzaken.


Daniel, een Zelfbehoud Negen, spreekt:

Toen ik opgroeide in het Midwesten, zeiden mensen vaak dat ik "een goede eter" was. Ik denk dat ze het als een compliment bedoelden. Maar het was waar dat eten altijd een bron van plezier voor me was. Het is ook iets geweest waar ik me aan overgaf als ik veel stress had. Ik beheerde een politieke campagne toen ik begin twintig was en kwam in een paar korte maanden twaalf kilo aan. Vandaag de dag besef ik dat mijn relatie met eten een compensatie is voor een gebrek aan gevoel geliefd te zijn, en ik leer hoe ik die liefde aan mezelf kan geven in plaats van alleen maar te eten.

Ik hou van slapen, maar soms is het meer een ontsnapping dan een fysiologische behoefte. Een Negen-vriend vertelde me over een ruzie die hij had gehad. Hij zei dat hij zo boos was dat hij een dutje moest doen. Ik kon me er helemaal in vinden. Routines zijn ook geruststellend. Vele jaren lang volgde ik dezelfde routine wanneer ik mijn computer aanzette: eerst e-mail controleren, dan naar een reeks van vijf verschillende websites gaan, allemaal in dezelfde volgorde, meerdere keren per dag. Vaak had ik nog veel belangrijkere dingen te doen, maar ik had de comfortfix nodig die het bezoeken van vertrouwde websites bood voordat ik kon beginnen met werken.

Alleen zijn voelt ontspannend aan omdat opgaan in eten of slapen of tv kijken niet veel moeite kost. Maar ik heb geleerd dat alleen comfortabel blijven me niet helpt met de belangrijke taak om autonomie en een gevoel van mezelf terug te krijgen. Daarvoor moet ik me settelen in de harmonie van mijn eigen zijn, wat veel werk kost omdat ik onopgeloste interne conflicten heb en mijn eigen positie niet meteen duidelijk is voor me.

Sommige mensen hebben me gevraagd of ik misschien eigenlijk een Type Acht ben, omdat ik meer belichaamd lijk dan andere Negens en ik in de loop der tijd heb geleerd assertiever te zijn. Ik beschouw dat als een compliment! Ik heb mijn Acht-vleugel opzettelijk gebruikt om mijn persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen door te oefenen met mezelf uit te drukken, mijn woede te ervaren en actie te ondernemen.


Specifiek Werk Voor De Zelfbehoud Negen op het Pad van Vice naar Deugd

Zelfbehoud Negens kunnen het pad van luiheid naar juiste actie bewandelen door vaker bewust contact te maken met hun woede en proactiever na te denken over, in te spelen op en te handelen vanuit hun eigenbelang. Het voelen en werken met je woede in plaats van het te vermijden, kan je helpen om je grondiger te verbinden met je passie en je kracht; en als je je meer bewust bent van je woede, kun je je verbinden met een innerlijk gevoel van kracht en standvastigheid dat je zal helpen om te werken om te krijgen wat je wilt in plaats van het op te geven en jezelf te verliezen. Als je op directere manieren kunt gaan voor wat je wilt, kun je je diepere verlangens vervullen en je innerlijke gevoel van zijn versterken in plaats van jezelf af te leiden van de afwezigheid ervan. Door directer in contact te komen met je kracht en passie, kun je je ook meer openstellen om bemind te worden en de soort verbindingen te hebben die je voeden in plaats van de pseudo-verbindingen waarmee je jezelf normaal gesproken tevredenstelt, omdat je "eikel-zelf" denkt dat dat alles is wat je kunt krijgen. In plaats van de lege calorieën van je comfortabele activiteiten en je verstrikt geraakte relaties, sta jezelf toe om je eetlust naar liefde en aanwezigheid te voeden door toegang te krijgen tot je emoties, echte liefde op te nemen en meer bewuste verbindingen te maken.
 
#3 ·
Negenen zijn erg liefdevolle mensen, maar diep van binnen hebben ze meestal niet het gevoel geliefd te worden - het is alsof ze zich erbij hebben neergelegd om zelf niet actief liefde te ontvangen.

Dit beschrijft mij absoluut. Ik wist niet zeker of ik So of Sp was, maar na dit gelezen te hebben ben ik absoluut Sp. Geloven dat ik geliefd ben of geliefd kan worden, is mijn strijd. Ik heb twee decennia lang geaccepteerd dat ik nooit geliefd zou worden en begin nu pas echt te overwegen dat het mogelijk is.
 
#5 ·
Negenen zijn heel liefdevolle mensen, maar diep van binnen hebben ze meestal niet het gevoel geliefd te worden - het is alsof ze zich erbij hebben neergelegd dat ze zelf geen liefde actief ontvangen.

Dit beschrijft mij absoluut. Ik wist niet zeker of ik So of Sp was, maar na dit gelezen te hebben, ben ik absoluut Sp. Geloven dat ik geliefd ben of geliefd kan worden, is mijn strijd. Ik heb twee decennia lang geaccepteerd dat ik nooit geliefd zou worden en begin nu pas te overwegen dat het mogelijk is.
Ik denk niet dat deze quote alleen van toepassing zou zijn op sp 9's. Heb je haar beschrijving van so 9's kunnen lezen?
 
#7 ·
Negenen zijn erg liefdevolle mensen, maar diep van binnen hebben ze meestal niet het gevoel geliefd te worden - het is alsof ze zich erbij hebben neergelegd om niet actief liefde voor zichzelf te ontvangen
Uitspraken als deze zijn deels de reden waarom ik wissel tussen sp 9 en sp 4 bij het vinden van welk type ik mezelf identificeer
 
#9 · (Edited by Moderator)
Uitspraken als deze zijn deels de reden waarom ik wissel tussen type 9 en type 4 om te bepalen met welk type ik me identificeer
Heilige Liefde of Goddelijke Liefde is het heilige idee dat ontbreekt in het leven van type 9. Egofixatie is de "misleide" egoïstische kijk op de realiteit. De illusie van afgescheidenheid van het geheel vertegenwoordigt het verlies van het heilige idee. Heilig idee is het tegengif voor de egofixatie (d.w.z. non-dualiteit).Ik hoop dat ik je niet in verwarring breng. Als Heilige Liefde bij je resoneert, wil je dit type misschien verkennen.Egofixatie of ego-waan https://www.diamondapproach.org/glossary/refinery_phrases/enneagram-specific-delusionsHeilig idee https://www.diamondapproach.org/glossary/refinery_phrases/enneagram-holy-ideasIk hoop dat dit helpt.Edit: Ik realiseer me dat Ichazo's egotypes en specifiek heilige ideeën in het begin vaag of moeilijk te begrijpen kunnen zijn. Om dit in perspectief te plaatsen, heb ik uitleg en voorbeelden gevonden van type 5's Heilige Alwetendheid van een 5 en een 7, Elizabeth Wagele en Lynette Sheppard (die beiden blijkbaar enneagram-auteurs zijn). Everyday Enneagram Blog: Experiencing the Holy Ideas: A Five Looks at Omniscience
 
#10 ·
Negenen zijn heel liefdevolle mensen, maar diep van binnen hebben ze meestal niet het gevoel dat ze geliefd worden - het is alsof ze zich erbij hebben neergelegd dat ze zelf geen liefde actief ontvangen
Uitspraken als deze zijn mede de reden waarom ik wissel tussen sp 9 en sp 4 bij het vinden van welk type ik mezelf identificeer
Ik kan begrijpen waarom je niet tussen de twee kunt beslissen. Ik had een vriendin die maandenlang werd aangezien voor een hypothetische negen. Ze is een hele niet flamboyante vier, realiseer ik me nu. Ik had misschien meer drama verwacht. Achteraf kan ik mijn vergissing niet begrijpen.

Ik heb onlangs geschreven over wat ik besefte dat heel verschillende ervaringen zijn met mijn negen en mijn vier vrienden die me allemaal steunden toen ik een heel moeilijke tijd doormaakte:

Ik kreeg in het weekend eigenlijk een veel beter begrip van de vier, want toen ik erover schreef en las, besefte ik dat ik een vriendin heb die een vier is, van wie ik altijd dacht dat ze een negen was in een slechte vorm en daarom meer een zesachtige reactiviteit en een oorlogszuchtige houding vertoonde.

Ik zocht mijn vergissing op in de Essential Enneagram van David Daniels en Virginia Price, want daar kun je een heel puntige discriminatie van alle types ten opzichte van elkaar vinden:

Er staat: "Romantici en Bemiddelaars kunnen worden beschouwd als look-alike-types omdat ze allebei relatiegericht, zorgzaam en empathisch zijn. Beiden kunnen verdwalen of opgaan in hun omstandigheden, zich gebrekkig voelen, zichzelf kleineren en hun impuls tot actie verliezen. Ze verschillen in die zin dat Bemiddelaars op anderen zijn gericht en graag willen samensmelten en het leven stabiel willen houden om zich comfortabel te voelen en conflicten te vermijden. Romantici daarentegen zijn op zichzelf gericht, zijn gehecht aan het bijzonder of buitengewoon zijn, en gaan gemakkelijk tot uitersten of diepten van emoties om zich vitaal of levendig te voelen." (64)

Ik besef ook meteen hoe verschillend dit resulteert in hun respectievelijke stijlen als luisteraars. Want ze zijn allebei goede luisteraars. Vieren zijn echt niet bang om je emotioneel te volgen als je uitlegt waarom je heel erg gekwetst bent in een situatie. Ze weten hoe ze je daarheen kunnen begeleiden en je intuïtief ondersteunende en troostende dingen kunnen vertellen. Deze pseudo-negen vriendin, de vier, ze heeft me zo geholpen toen ik ongeveer een jaar geleden in een heel korte tijd heel moeilijke situaties op mijn werk en met een slechte therapeut moest managen. Ze heeft me echt geholpen om te voelen. Een gebied waar het heel moeilijk is om in mijn eentje verder te komen, omdat ik zo graag zou willen dat ik het allemaal in mijn 5-hoofd kon oplossen. Ze kwam als een heel fijne steun, precies in een tijd dat ik begon te proberen in mijn woede te komen om eindelijk te leren pijn te verwerken, ondanks alle schaamte en angst die ik eromheen had, en natuurlijk nog steeds heb. Maar ik doe het zo goed.

Met de negens is het totaal anders. Ze zijn geen grote hulp bij het verwerken van iets. Ze zijn zelf geen geboren verwerkers. Net als vijven. Maar ze zijn nog steeds zulke lieve en waardevolle vrienden om te hebben. Ze kunnen je in een andere fase ondersteunen. Ze zien wat er mooi en beminnelijk aan je is. Dat is een heel welkome zaak voor depressieve vijven. Ik moest mezelf leren herkennen in de ontmoeting met hen, want ze zijn niet in staat om je te helpen onophoudelijk te praten als je eigenlijk je weg moet vinden naar emotionele bevrijding, een niveau dieper moet gaan in wat je praten drijft, de plek waar de pijn kan worden gevonden en vastgehouden en gevoeld. Het is interessant dat er wordt gezegd dat ze het paradigma zijn van de goede counselor in sommige scholen van therapeutisch werk. David Fauvre zegt dat op een bepaald moment in de grote lerarenbijeenkomst die ze op Youtube hebben gehouden.
Ik zou blij zijn als het nuttig voor je was.
 
#11 ·
Je niet "dramatisch" genoeg voelen is precies een van de redenen waarom ik aan 4 heb getwijfeld!

Er is me verteld dat ik gemakkelijk en speels overkom, wat ik ook ben, denk ik. Gewoon gemakkelijk en speels met een ondertoon van intensiteit en niet bang zijn voor innerlijke diepte in al zijn lichten en donkers, heuvels en valleien. Sombere dingen kunnen fascinerend en ontroerend zijn, wat misschien de reden is waarom ik me al op jonge leeftijd verwant voelde met dichters als Plath en Sexton. Maar de meeste mensen zien die intensiteit niet, want die is voorbehouden aan mijn poëzie, gedachten midden in de nacht en lange gesprekken met goede vrienden.

Ze verschillen in die zin dat Mediators op anderen gericht zijn en graag opgaan in de massa en het leven stabiel houden om zich comfortabel te voelen en conflicten te vermijden. Romantici daarentegen zijn op zichzelf gericht, zijn gehecht aan het bijzonder of buitengewoon zijn, en gaan gemakkelijk tot uitersten of diepten van emoties om zich vitaal of levend te voelen
Ah. Opgaan in de massa omwille van comfort en stabiliteit is iets waarvan ik denk dat ik het niet zou kunnen; het zou verstikkend en bijna deprimerend of misschien teleurstellend aanvoelen, alsof er iets ontbreekt. Het doet me denken aan een vriendin die zich identificeert als een 9w1. Ze is heel lief, slim en attent, maar ze vertelt me dat ze pijnlijke dingen en emotionele diepte vermijdt. Ze veegt deze dingen onder het tapijt, zegt ze. Ik dacht dat we misschien verschillende soorten 9's waren, omdat we op deze manier verschillend zijn.

Ik ben nogal zelfgericht; dat kan ik niet ontkennen. Het frustreert me soms als anderen te veel opofferen en zichzelf en hun eigen wensen en dromen vergeten. Sommige vrienden hebben me verteld dat ik gemakkelijk te vertrouwen ben. Niet zozeer omdat ik goede raad geef - dat doe ik niet, echt, denk ik niet - maar omdat ik niet weglopen van, hm, verdrietige dingen en dingen waarover het moeilijk is om te praten. Voor mij zijn dit natuurlijke dingen die ons maken tot wie we zijn. We kunnen verdrietig zijn en we kunnen gelukkig zijn.

Bedankt hiervoor, het was heel inzichtelijk! Ik heb wat meer gezwetst dan ik van plan was terwijl ik probeerde mijn gedachten te ontrafelen. Het is geweldig dat je je pseudo-negen vriend hebt om je aan toe te vertrouwen.